مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

۲ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

عیب یابی تابلو برق صنعتی

عیب یابی تابلو برق جزو مسائل پراهمیت برای مهندسین برق واحدهای صنعتی بوده و داشتن دانش عیب یابی آن از الزامات شغل آنها است معیوب شدن تابلو برق در یک کارخانه یا واحد صنعتی می‌تواند باعث توقف خط تولید شده و ضررهای سنگینی به مجموعه وارد کند. به‌همین‌دلیل، ضروری‌ست که مهندسین و اپراتورهای تابلو برق دانش کافی از عیب یابی تابلو برق را داشته باشند.

درصورت بروز مشکل در تابلو برق، قبل از اینکه به سایر موارد توجه کنید، ابتدا بهتر است که کلید اصلی تابلو برق را بررسی کنید. اگر متوجه شدید که زبانه‌ی کلید اتوماتیک MCCB در وسط قرار گرفته است، معنی آن این است که کلید اصلی در حالت فالت قرار گرفته است برای رفع حالت فالت، ابتدا باید ببینید که حالت فالت از چه طریقی بوجود آمده است. مواردی که ممکن است باعث بوجود آمدن حالت فالت شده باشند ازاین‌قرار هستند:

  • از طریق اتصال کوتاه
  • از طریق آسیب‌دیدن کلید
  • از طریق اضافه بار
  • از طریق تیغه‌های کمکی داخل کلید

در حالت فالت شما نباید بدون رعایت موارد ایمنی کلید را وصل کنید. به‌همین‌منظور، ابتدا کلیدها و فیوزها را قطع کنید تا بار از روی کلیدها برداشته شود، سپس مراحل زیر را انجام دهید.

مونتاژ تابلو برق طرح ریتال

برای اطمینال از اینکه فیوزها و کلید اتصال صحیحی دارند، اتصالات باس بار را بررسی کنید.

سالم بودن کلید اصلی را بررسی کنید. برای این منظور، با استفاده از مولتی‌متر اختلاف بین تمامی فازها در ورودی کلید را اندازه‌گیری کنید. در حالت نرمال تمامی آنها باید برابر باشند.

تمام اتصالات ورودی و خروجی کلید را بررسی کنید. این بررسی شامل اتصالات داخلی و خارجی نیز می‌شود.

پس از اینکه تمامی موارد ذکر شده را بررسی کردید، ضمن رعایت تمام نکات ایمنی (پوشش مناسب لباس، کفش و دستکش‌های عایق) و در وضعیت قطع کامل کلید و فیوز، اقدام به اتصال کلید کنید.

در مرحله‌ی بعد، صحت عملکرد کلیدهای فرعی و فیوزها را بررسی کنید. (این مرحله بسیار حساس و مهم است و اگر فرد متخصص بی‌احتیاطی کند، احتمال بروز خطرات جانی زیاد است.) اگر کلیدهای فرعی و فیوزها عملکرد درستی داشتند که مشکلی نیست.

اما اگر در عملکرد یک فیوز با اختلال مواجه شدید، بایستی که اتصالات خروجی را بررسی کرده و علتی که باعث اضافه جریان شده است را سریعاً پیدا کنید از ضروریات اولیه‌ی عیب یابی این است که شناخت کاملی از تمامی اجزای تابلو برق و روش اسمبل کردن و همچنین روش عملکرد آنها داشته باشید.

به‌همین‌منظور، بسیار مهم است که اگر در یک تابلو برق از چندین کنتاکتور یا… استفاده شده است بتوانید تشخیص دهید که هرکدام از آنها برای چه عملکردی مورد استفاده قرار گرفته است کنترل فاز یکی از اجزاء ضروری در تابلوهای برق است که برخی مواقع شاهد فقدان آن هستیم. بررسی کنترل فاز را در اولویت قرار دهید.

بایستی بررسی کنید که فالت رخ نداده باشد. معمولاً بروز حالت فالت در اثر اضافه جریان، جابجایی فازها و یا حتی دو فاز شدن اتفاق می‌افتد سپس سایر تجهیزات اندازه‌گیری را بررسی کنید. به‌طور مثال، کنترل بارها را بررسی کنید که می‌توانند از طریق CT3 اضافه جریان را در مدار تشخیص داده و مدار هم با رفتن به حالت فالت باعث قطع شدن جریان می‌شود.

در صورتی‌که هیچگونه فالتی رخ نداده ولی مدار فرمان از کار افتاده است، لازم است که منبع تغذیه‌ی فیوز مدار فرمان را بررسی کنید که دچار آسیب‌دیدگی یا سوختگی نشده باشد همچنین ضروری‌ست که مواردی مانند شستی استاپ و استارت، استاپ قارچی، سلکتورها، تیغه‌های کمکی کنتاکتورها و تغذیه‌ی صحیح کنتاکتورها نیز بررسی شوند.

در مواردی، ایراد از تابلو برق نیست و مشکل را جای دیگری باید پیدا کرد. به‌عنوان مثال، اگر در تابلو برق به‌ این‌ صورت برنامه‌ریزی کرده‌اید که پس از استارت، فیوز وارد عمل شود و در این‌بین موتور توسط مدار قطع شده باشد، بایستی به سراغ موتور بروید و از آنجا عیب‌یابی کنید.

پس ابتدا کابل‌های موتور را از ترمینال خروجی خارج کرده و تابلو برق را بدون وجود موتور استارت کنید. در صورتی‌که تابلو برق بدون هیچ مشکلی استارت می‌شود و در حالت اتصال باقی می‌ماند، متوجه می‌شوید که ایراد از موتور است و این امکان وجود دارد که دچار قفل شدن رتور شده باشد. این روند را برای سایر موارد نیز در نظر بگیرید.

تابل برق صنعتی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۰ ، ۱۲:۳۰
عاطفه مومنی

مونتاژ تابلو برق طرح ریتال

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، مونتاژ آسان یکی از نقاط قوت این تابلو برق نسبت به تابلو برق سیواکن است. ضمن اینکه نسبت به تابلو برق سیواکن فضای کمتری را اشغال می‌کند. به‌همین دلیل، برای مکان‌هایی که فضای محدودی دارند گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری است. علاوه‌براینها، در هر دو نوع ایستاده و دیواری آن، نسبت روبند حفاظتی نیز امکانپذیر است. استاندارد ورق استفاده شده برای بدنه‌ی تابلو برق طرح ریتال ضخامت 1.5 میلیمتر و برای درها ضخامت 2 میلیمتر است.

این امکان که بتوانید ستون‌های عمقی و ستون‌های کناری نسب کنید نیز وجود دارد. اینکار امکان نصب سینی تجهیزات به‌صورت پله‌ای یا نصب سینی برروی دیواره‌های چپ و راست تابلو را به شما می‌دهد. در این تابلو، براساس نیاز سفارش‌دهنده، امکان ایجاد ورودی و خروجی هم از بالا و هم از پایین تابلو وجود دارد.

درجه حفاظت تابلو IP

در قسمت تابلو طرح ریتال ایستاده از IP یا درجه حفاظت تابلو برق نام بردیم. دراینجا توضیح کاملی دراین‌خصوص خواهیم داد تا بدانید که تابلوهای برق چگونه از نظر درجه حفاظت ارزیابی می‌شوند.

درجه حفاظت تابلو برق نمایانگر موارد زیر است:

1) درجه حفاظت اشخاص درمقابل تماس با قسمت‌های برق‌دار و متحرک تابلو و تجهیزات درون تابلو دربرابر نفوذ اجسام خارجی.

2) حفاظت از تجهیزات درون تابلو درمقابل نفوذ مایعات به‌درون تابلو.

مین برد تلویزیون سونی

3) حفاظت از تجهیزات درون تابلو درمقابل ضربات مکانیکی (تحت شرایطی).

درجه حفاظت تابلو به‌صورت IPXX بیان می‌شود که دو رقم بعد از حروف IP نشانگر نوع آن است.

رقم اول نشانگر درجه حفاظت اشخاص درمقابل تماس با قسمت‌های برقدار و حفاظت تجهیزات دربرابر نفوذ اجسام صلب خارجی، رقم دوم نشانگر درجه حفاظت درمقابل نفوذ مایعات به درون تابلو است. درجات حفاظتی که به‌طور معمول مورداستفاده قرار می‌گیرند در ادامه ذکر می‌شود:

قیمت تابلو برق طرح ریتال

در برآورد هزینه‌ی یک تابلو برق ریتال فاکتورهای مختلفی تأثیرگذار هستند. ازجمله‌ی آنها می‌توان از ابعاد نهایی تابلو برق، تجهیزات انتخابی براساس نیاز مصرف‌کننده، کیفیت و برند تجهیزات و قطعات مصرفی و مواردی دیگر نام برد. هرکدام از اینها می‌توانند در برآورد قیمت نهایی تأثیرگذار باشند. دراین‌مورد شما می‌توانید از متخصصین تابلو نوین مشورت بگیرید تا ضمن ارائه راهکارهای مؤثر و مقرون‌به‌صرفه، شما را برای گرفتن یک تصمیم درست راهنمایی کنند.

تابلو سلول ریتال

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آذر ۰۰ ، ۱۲:۲۷
عاطفه مومنی