مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

لسیتین چیست و چه مصارف و کاربردی دارد؟

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۰۵:۱۰ ب.ظ

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها، خواص و کاربرد لسیتین و موارد مصرف گوناگون آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید لسیتین دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش لسیتین در بازار مواد شیمیایی می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان لسیتین در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت مواد شیمیایی هستند؛ قیمت لسیتین نیز تحت تاثیر این موارد است و با سابقه فعال در زمینه فروش لسیتین به روزرسانی می‌شود. .

لسیتین (Lecithin) یک ماده مایع، چرب به رنگ زرد قهوه ای است که از بافت های گیاهی یا حیوانات بدست می آید. لسیتین یک ترکیب آمفی فیلیک است یعنی توانایی جذب آب و چرب d را دارد و برای نرم کردن بافت مواد غذایی، ایجاد امولسیون و هموژن سازی مخلوط های مایع مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لسیتین مایع در کیک

1. باعث حفظ رطوبت و بالا رفتن ماندگاری کیک می شود.

2. سبب بهبود طعم کیک و پخش آروما در بافت کیک می شود.

3. باعث قهوه ای شدن یکسان سطح کیک می گردد.

4. ساختمان پوسته کیک را بهبود می بخشد و مانع از پخش شدگی آن می شود.

5. عامل پخش کننده زرده تخم مرغ می باشد.

6. بافت کیک را بهبود می بخشد.

سایر کاربردهای لسیتین

این ترکیب در صنعت داروسازی به عنوان ماده خیس کننده، عامل تثبیت کننده و غنی سازی کولین عمل کرده و به امولسیون و کپسوله سازی داروها کمک می کند و یک عامل آنتی کیک است.

می توان از این ترکیب برای تزریق چربی داخل وریدی و برای مصارف درمانی استفاده کرد. در خوراک دام، چربی و پروتئین را غنی می کند و باعث بهبود کیفیت پلت می شود.

در صنعت رنگسازی این ماده برای پوشش های محافظ سطوح یا جوهر چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب با خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان یک مهار کننده زنگ زدگی عمل می کند و تقویت کننده رنگ، کاتالیزور، اصلاح کننده، نرم کننده و پراکنده ساز است.

این ماده خواص تقویت کننده و تعلیق کننده و مرطوب کننده دارد و به حفظ مخلوط یکنواخت چندین رنگدانه و حذف رنگدانه های اکسید فلزی کمک کرده و از سفت شدن رنگدانه ها جلوگیری می کند.

این ماده کف را در رنگهای مبتنی بر آب از بین برده و به پراکندگی سریع رنگهای مبتنی بر لاتکس کمک می کند.

نوسانات قیمت و بازار خرید و فروش لستین

در صنایع غذایی از این محصول به دلیل 12 خاصیت ویژه ی آن از جمله: امولسیون کنندگی، به عنوان یک ماده مرطوب کننده، برای کاهش ویسکوزیته، به عنوان عوامل آزاد کننده و برای کنترل تبلور استفاده می شود. لسیتین همچنین در بسیاری از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

لسیتین سویا در سال 2015 در جهان به میزان 260.000 تن تولید شده است که بزرگترین کشورهای تولید کننده این محصول عبارتند از : آمریکا، برزیل، آرژانتین و هند و بزرگترین شرکت های تولید کننده این محصول عبارتند از: Cargill ، ADM ، VAV ، AGD و Ruchi

در حالی که قیمت هر تن سویا در سال 2016 حدود 400 دلار به ازای هرتن بوده است، قیمت لسیتین خشک و پودری حدود 1200 دلار به ازای هرتن و قیمت  گرانول شده 3000 دلار به ازای هر تن بوده است.

اما با این وجود از هر 500 تن سویا 5/2 تن از ماده فوق به دست می آید و درنتیجه تولید آن به طور مستقیم از سویا به صرفه نیست و باید به عنوان محصول جانبی صنایع روغن گیری تولید شود.

ایمنی و عوارض جانبی لسیتین

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۲۳
عاطفه مومنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی