مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

تاریخچه استفاده از کلید پریز

دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۴۰۰، ۰۵:۱۹ ب.ظ

در گذشته زمانی که برق اختراع شد، بیشتر جهت روشنایی بخشیدن به ساختمان‌ها و منازل کاربرد داشت. اما امروزه کاربردهای برق فراتر از تأمین روشنایی محیط زندگی ما رفته است.

استفاده از کلید و پریز برق برای لوازم قابل حمل در بریتانیا، از دهه هشتاد میلادی آغاز شد. این ابزار برای اولین بار به صورت دو طرح پین بود و به تدریج رشد یافت، سپس استانداردهای رسمی به منظور فعال ساختن تبادل دستگاه‌های سازگار به وجود آمد. استانداردهای بریتانیا در سراسر امپراطوری بریتانیا گسترش یافتند. اولین بار تجهیزات کلید و پریز توسط John Mellanby، در انگستان معرفی شد. اسمیت در سال ۱۸۸۳ طرح دو پین Two-Pin را به میان آورد. یک مهاجر آلمانی به نام Gustav Binswanger شرکتی تأسیس کرد و کسب و کار کوچک خود را، با عرضه و فروش قطعات الکتریکی به ظهور رساند.

انواع کلید و پریز به لحاظ تنوع ساخت

استفاده از کلید پریز متناسب با پروژه خاص خود باید انجام گیرد. کلیدها و پریزها را می‌توان به انواع روکار و توکار تقسیم بندی کرد.

توکار: در توکار ها، سیم کشی توی کار به علاوه قوطی گذاری برای نصب کلید پریزها انجام شده است.

روکار: ممکن است با سیم کشی داخل داکت یا لوله گذاری روکار استفاده بشوند.

نکته: استفاده از کلید و پریز روکار برای سیمکشی توکار و کلید و پریز توکار برای سیم کشی روکار مجاز نمی‌باشد، مگر اینکه سیم کشی، با ترانکینگ مخصوص نصب کلید و پریز انجام شده باشد.

انواع کلید و پریز به لحاظ درجه حفاظت

بسته به درجه حفاظت، کلید و پریزها را می‌توان در موارد زیر دسته بندی نمود:

  • معمولی: در مکان‌هایی که احتمال رطوبت و پاشش آب وجود ندارد یا بسیار پایین است، استفاده می‌شوند.
  • درجه حفاظت ip44: در محیط‌های باز با احتمال وجود رطوبت و آب مانند حیاط، پاسیو و پشت بام‌ها بهتر است استفاده شود. آی پی 44 معروف به کلید و پریز بارانی است.

انواع کلید به لحاظ عملکرد

  • کلید یک پل: دارای یک کنتاکنت فلزی است و وظیفه آن، قطع و وصل جریان برق یک مدار می‌باشد.
  • کلید دو پل: کار آن همانند کلید یک پل است، با این تفاوت که دارای دو کنتاکنت فلزی است و جریان برق دو مدار را قطع و وصل می‌نماید.
  • کلید سه پل: کار آن همانند دو مورد قبلی، اما با سه کنتاکنت و بر روی سه مدار انجام می‌شود.
  • کلید تبدیل: ساختاری همانند کلید یک پل دارد، اما در اماکنی بزرگ که نمی‌توان تنها به یک کلید قطع و وصل جریان اکتفا نمود، کاربرد دارد. در واقع با کلید تبدیل می‌توان جریان را از دو نقطه مختلف، کنترل نمود.
  • کلید صلیبی: کلیدهای کراس یا صلیبی، در اماکنی که نیاز است جریان برق از چند نقطه (بیش از دو نقطه) مختلف کنترل شود، استفاده می‌شوند.

همه چیز درباره کلید و پریز

  • کلید زنگ: تنها تفاوت این کلید با دیگر کلیدها در مکانیسم مکانیکی آن است. به این صورت که با برداشتن انگشت از روی کلید، به حالت خاموش و اولیه خود بر می‌گردد. این کلیدها در زنگ‌های درب ورودی و چراغ تایمر دار راه پله‌ها استفاده می‌شوند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۲/۲۳
عاطفه مومنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی