مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

مهاجرت به کانادا

عفونت ادراری در سالمندان

شنبه, ۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵ ب.ظ

عفونت ادراری در سالمندان

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) فقط یک ناراحتی در افراد مسن نیست بلکه می‌توانند باعث مشکلات جدی سلامتی شوند. عفونت ادراری هنگامی اتفاق می افتد که باکتری های مجرای ادراری، مثانه یا کلیه در ادرار تکثیر می‌شود. در صورت عدم درمان، عفونت ادراری می‌تواند منجر به عفونت حاد یا مزمن کلیه شود، که می تواند به طور دائم به این ارگان‌های حیاتی آسیب برساند و حتی منجر به نارسایی کلیه شود. این عفونتهای شایع همچنین عامل اصلی بروز عفونتی که عامل بالقوه تهدیدکننده برای جریان خون است، می‌باشد.

افراد مسن به ویژه در معرض عفونت های دستگاه ادراری هستند. افراد مسن به دلایل مختلف از جمله حساسیت کلی آنها در برابر عفونت‌ها به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن آسیب پذیر هستند. “هرچه پیرتر می‌شوید، پاسخ ایمنی شما تغییر می کند. آن بخشی از پیری طبیعی است. زنان و مردان سالخورده ضعیف شدن عضلات مثانه و کف لگن را تجربه می کنند که این امر می­تواند منجر به افزایش احتباس ادرار (تخلیه ناقص مثانه) و بی اختیاری شود. این موارد همه به عفونت کمک می کند.

رایج‌ترین علایم و انواع عفونت در دوران سالمندی

عفونت و انواع آن

عفونت به معنای ورود و رشد هر نوع میکروب یا انگل به درون زخم یا اندامی از یک موجود زنده گفته می‌شود. عامل عفونت‌زا می‌تواند انگل، باکتری، قارچ، ویروس، ویروئید و پریون باشد.

عفونت‌ها، براساس اینکه کدام اندام از بدن میزبان مورد حمله عامل عفونت‌زا قرار گیرد، انواع مختلفی دارند. این عفونت‌ها شامل موارد زیر است:

عفونت‌های تنفسی

عموما برآورد شده است که افراد شهرنشین حدود 10000 میکروارگانیزم را به درون شش‌های خود وارد می‌کند که اینها می‌توانند باعث عفونت‌های تنفسی شوند.

عفونت‌های دستگاه گوارشی

مواد غذایی و نوشیدنی آلوده به انواع مختلف باکتری‌ها و … می‌تواند عاملی برای مبتلا شدن به عفونت‌های دستگاه گوارشی شود.

عفونت‌های ایجاد شده در نتیجه تماس جنسی

سوزاک، سیفلیس و ایدز سه نوع رایج این عفونت‌ها هستند. این عفونت‌ها در نتیجه تماس جنسی کنترل نشده ایجاد می‌شوند.

عفونت‌های وابسته به ایدز

بیماری ایدز سیستم ایمنی بدن را تا اندازه زیادی تحلیل می‌برد. در نتیجه بدن انسان در مقابل سایر عوامل بیماری‌زا با شدت بیشتری دچار مشکل می‌شود.

عفونت‌های حاره‌ای: عفونت‌هایی که در منطقه خاصی از جهان شایع هستند؛ مانند مالاریا و طاعون.

دانستنی‌های مهم درباره عفونت دستگاه ادراری - دانستنی ها - سلامت نیوز

علل بروزعفونت ادراری

یکی از عوامل تاثیرگذار در عفونت ادراری جنس است، بطوریکه زنان به دلیل کوتاه‌تر بودن پیشابراه و نزدیکی بیشتر آن به مقعد و واژن بیشتر از مردان به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند.

هرگونه مانع در برابر جریان آزاد ادرار، تومور، سنگ، بزرگی پروستات ودیابت که با بالا رفتن سن به خصوص در سالمندان افزایش می یابد، از دیگر عوامل ایجادکننده عفونت ادراری می­باشد.

عواملی که ممکن است در ایجاد عفونت دستگاه ادراری در سالمندان دخیل باشد، شامل میزان بروز بالای بیماری مزمن، زخم‌های فشاری آلوده به عفونت، عدم تحرک، تخلیه ناکامل مثانه، استفاده از لگن به جای توالت، سوند ادراری ماندگار وکاهش مصرف مایعات می‌باشد.

افزایش خطر عفونت ادراری با محیط زندگی سالمندان ارتباط مستقیم دارد. یکی از این محیط‌ها، آسایشگاه‌ها یا خانه‌های سالمندان است.

پیری اعصاب مثانه، منجر به تجمع ادرار می‌شود و این علت یک محیط ایده آل برای رشد باکتری ایجاد می‌کند.

یائسگی از دیگر عوامل موثر در عفونت ادراری می­باشد که علت آن کاهش سطح استروژن می باشد. فعالیت جنسی نیز می‌تواند ریسک ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد. افتادگی مثانه نیز خطر ابتلا را افزایش می­دهد.

عفونت‌های شایع در سالمندان

نشانه‌های بیماری‌های عفونی در سالمندان و افراد جوان ممکن است متفاوت باشد. گرچه تمام عفونت‌ها می‌توانند در سنین سالمندی ایجاد شوند، با این وجود برخی از آنها شایع‌تر از عفونت‌های دیگر هستند. عفونت‌های ادراری، گوارشی و تنفسی از شایع‌ترین عفونت‌ها در سالمندی هستند.

علائم عفونت ادراری

دفع ادرار مکرر؛ بیمار حتی پس از تخلیه مثانه احساس دفع دارد.

  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار؛
  • ناراحتی یا فشار در قسمت تحتانی شکم؛
  • درد در ناحیه لگن و پشت؛
  • تب گهگاهی؛
  • تب ولرز؛
  • تهوع واستفراغ؛

در عفونت کلیه ممکن است ادرار خونی و بدبو شود

استفاده از برخی مواد غذایی می‌تواند به درمان عفونت ادراری کمک کند: سرکه سیب، آب کرن بری، جوش شیرین، روغن درخت چای، زغال اخته و آناناس.

باید توجه داشته باشید که هرگز از نظر پزشک متخصص محروم نمانید.

نظرات  (۱)

 

سلام سلام سایت بسیار علی بود یه چند تا نکته مهم داشت که به بقیه پیشنهاد میکنم توجه کنن بهش واقعا زمانتون تو این سایت به هدر نمیره یه سایت معرفی میکنم بهتون حتما سر بزنید خیلی سایت خوبیه هم معتبره هم خیلی سایت خوبیه ار همه لحاظ فروش آنلاین هم داره سر بزنید https://mariatell.com/

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی